Trendál

Trendál

A magyar rap rímei

2015. december 28. - Oriza Triznyáák

Az underground szférán belül meghallgatva néhány ismertebb előadó szövegeit, megfigyelhetjük, hogy az emszík jelentős hányada nem hajlandó alább adni a rímeket 4-5 szótag kiterjedés alá, mintha valami vallásos fanatizmus kötné őket a félsornyi összecsengésekhez. Ennek okait és problémáit vizsgálom.

 

Amennyire én látom, a trend még a rendkívül forradalmi lemezként ható, a legtöbb ezen szubkultúrához tartozó számára mérföldkőként számon tartott 2003-as Akkezdet jellegzetes formai innovációira vezethető vissza. Saiid és Újonc ugyanis olyan parádés szellemességgel használták a magyar nyelvet, mint Geszti Péterek, Ganxsta Zolee-k meg Dopemanek soha azelőtt. Ezen formakincs egyik ékkövei voltak az olykor megjelenő 4-6 szótagos rímek, amik egészen újszerűen hatottak.

 

Gyújtóst platninak, bele csak most jössz,
Turbózd azt, ki vagy, mennék vakok közt

(AKPH: Vers, mindegy kinek)

De ez nekik még csak egy alkalmi játék volt, nem alapkövetelmény. Nem riadtak vissza akár az egy szótagos rímektől sem.

 

lelkiismeretem tiszta, hiszen veszem a tiplit asszed nincsen ennek esze, hisz ez mindig csak szív
tiszteletem teszem tolvaj nyelven: kasta la vista ingyen eszem-iszom-baszom, Pesten csakis ez dív
mert: kicsi a stíl

 (AKPH: Az elvarázsolt dollár)

Elhangzik vagy 20 teljesen "szabadon" kiejtett szótag után egy egytagú összecsengés, és ez utána több soron (bár az Akkezdet lemezen nem igazán van értelme sorokra tagolni a verzéket, mert azok sem értelmi sem ritmikai egységet nem alkotnak) keresztül megy így. Nem egy kiugró eset ez egyébként arról a hírhedt albumról, ma meg előbb csinálna egy emszí featet Fluor Tomival, mint mondana mikrofonba egy szótagos rímet.

Akkora renoméja lett underground körökben ennek a helyenként felbukkanó új rímtechnikának, hogy szinte mindenki úgy érezte, idomulnia kell hozzá. A KKezdet egyes közreműködéseiben érezhető volt, hogy teljesen felsőbbrendűnek hatnak az ő szövegeik a töménytelen szójátékkal és bravúros rímekkel. Nem tudom, hogy azoknak, akiknek az albumán ez történt, feltűnt-e, vagy csak én képzelem bele, hogy a rapszövegek egyetlen formai virtuozitásra lehetőséget adó külsőségében a szövegek között mutatkozó hatalmas differencia mindenki szemében más dimenzióba helyezte a phiúkat (+ és -, Előre megfontolt gondatlanság, Rájöttünk az öt percre).

2010 táján jött a deklaráltan AKPH-rajongó CK, akik már előtte is nyomták, de ekkor kezdték el a hosszú rímes őrületet. Közülük erősen kiemelkedett egy bizonyos Mikee Mykanic, aki mostanság Azáékkal társulva az egyik legnépszerűbb UG emszí. Nála elvétve találni 5 szótagosnál rövidebb rímet. Nála lett meghatározóvá az a megfigyelhető szabályosság, hogy gyakran hosszúak, de nem tiszták, egymásnak csak a magánhangzók szintjén megfeleltethetőek a szövegrészek.

Annyi rabló van most színen, frankó rafkó a flow beaten,
Elveszi a rangodat a hat szótagos rímem.

(Mikee Mykanic: No good)

Most meg már ott tartunk, hogy Mikee-val való közreműködései során az a Tibbah is erőlteti ezeket az óriásrímeket, akit korábban a kommentszekcióban (meg biztos máshol is) sokat csesztettek (jogosan) az esetlen, élvezhetetlen rímtechnikájáért.

Csárjunk, A Blázban - zölden ég már a Kriptonit,
Száljunk, Ezek Párban - úgy váltanak, mint a Triptonik,
Sztárjunk, A házban - már búg a Busters Symphonic,
Vákum van a szádban - ez Ectoplazma, nem Gin-Tonic,

(Most Busters: Most Busters)

Itt már tulajdonképpen olyan szinten rímcentrikus a szöveg, hogy csak valami téma szintjén megvalósuló kohézió tapasztalható a sorok között, de azok valódi felépítettséget, gondolatmenetet nem hordoznak, csak az éppen eszükbe jutó hangzáscsoport-megegyezés alapján vágnak rá valami frappánsnak szánt oltást.

 

Miért nemjó dolog ez?

  1. Görcsös

Mivel a rapszöveg ritmikai rendezettségét az alatta lebzselő zene adja, nem szükséges, hogy a hagyományos értelemben metrummal rendelkezzen (így a szakirodalmi definíciók szerint nem is vers, csupán rímes prózai költemény), tehát az egyetlen formai kifejezőeszköz, amivel villogni lehet, az a rím. A szavannákon is azért nagy gáz az elsivatagosodás, mert az emberek egyetlen értéke, az állat státuszszimbólummá válik, szóval abból egymás csordájának méretét látva egyre több és több marhát akarnak, hogy gizdáskodhassanak szerteszét. A rímmánia teljesen megköti a szövegírók kezét, mivel egyrészt a rövid összecsengésekben rejlő (ÉS IGENIS LÉTEZŐ) esztétikai potenciál kiaknázatlan marad (mondjuk gyászos szövegben, ahol nem menők a félsoros csattanások az emberek fülében), másrészt egysíkúvá válik a flow [de rühellem ezt a szót] (főleg, ha nem bonyolítjuk a rímképleteket a páron meg a bokron túl, ugye-ugye), harmadrészt az alkotó átadni kívánt üzenete is nehezebben préselhető át.

Utóbbi megjegyzéshez fűzném, hogy azért az sem véletlen, hogy azok az előadók kedvelik leginkább az ilyen idióta sorrímeket, akiknek a mondanivalójuk kimerül a szent fűhöz írt ódákban, a konkurens emszí és gádzsioltós arcoskodásban meg az önmagasztalásban.

Szóval ja, úgy nekivágni egy sorpár megírásának, hogy ide most egy minimum 4 szótagos rím kell, ostobaság, és az egész költői attitűdöt kifordítja magából.

  1. Fölösleges

Ez most tömény lesz, de igyekszem érthetően írni.

A nagyon hosszú rímeket használó emszík hajlamosak figyelmen kívül hagyni az amúgy tök alapvető, és 2-3 szótagos összecsengés esetén bizonyára számukra is (még ha nem is szakirodalmi műveltségükből kifolyólag, hanem csak úgy érzésből) alapkiindulásként kezelt szabályokat, amik az akusztikusan kellemes hatásért felelősek. Ezen szabályokat, mint írtam, még a költők sem vésték kőbe vagy tanulták be kívülről a vonatkozó szakirodalmat, de volt olyan hallásuk, hogy szinte kivétel nélkül megfeleltek nekik költeményeik. A probléma onnan ered, hogy hosszabb rím esetén nehezebb érzékelni írás közben a disszonanciákat, amelyek igenis előjönnek hallgatásnál

a) időmértékes inkompatibilitás

Az egymásra vonatkoztatott hangcsoportok hasonló mivoltának felismerése a befogadóban akkor valósul meg valódi szépségében, ha azon hangcsoportok időértéke szótagokra lebontva egyezik. Akadnak kivételek, amelyeket egyenként kell vizsgálni és magyarázni, de általánosságokban a fenti mondat érvényes. Az eke és az ember szavak nem rímelnek, ahogy a ceruza és a megkúrtam sem.

A képzeletnek ad teret, elmetszi fejezetét a könyv
és felnevet a néma csönd, mert a kevesebb néha több.

(Rimbiózis: A több néha kevesebb)

Mindkét sor vége e e e é a ö, mégis sután hangzik az egész. Semmi más oka nincs, mint hogy a harmadik e betű az első sorban rövid, a másodikban dupla mássalhangzóra végződő, durva hangzású hosszú szótag. A két hangcsoport közé beékelődött félsor is rímelni próbál, de ott az é névelőre cserélésén kívül is más a helyzet, mert az első e betű hosszú, és az utolsó három szótag is mérsékelten hasonlít a hívórímhez. Ez azért probléma, mert a rossz rím rosszabb, mintha nem lenne. Egyrészt felismerjük a költői szándékot, amely a lehetetlent próbálja meg, mikor tartalmilag koherens szöveget igyekszik összehozni úgy, hogy kábé több a rímelő tag a sorban, mint az "üres", másrészt egy csomó közlés elől veszi el a lehetőséget ezzel a fölösleges törekvéssel.

 

b)ütemhangsúlyos inkompatibilitás

Megfigyelhető jelenség, hogy a rapsorok második felei gyakran tagolódnak ütemhangsúlyosan. Feltűnt már, hogy olykor az emszí egy jelentéktelen(nek tűnő) szó közepét nagyon erősen megnyomja?

Megharaplak next time, úgyhogy inkább oszolj!
A mikrofonodhoz is tutorialt hozol!
Olyat húzok rád, nem csak a buszodig átkozol,
A 20. rím után még a húgod is átkopog.

(Mikee: Mindig és soha)

Itt 4 hat szótagos rímet hallunk Mikee-tól, amelyekben szabályos ütemezés érvényesül, melyet az első két sor tagolása alakít ki. Az u o i á o o mássalhangzók csoportja 4/2-es módon alkot egységet, és ez a negyedik szótag után megtett hangzásbeli szünet, illetve az ötödik szótagra eső nagy nyomaték részévé válik ennek a hatalmas rímnek, ezért a 3. és a 4. sort is így oszlatja fel, még ha azok 3/3-ban értelmezendő szólamok is. Így a sor utolsó előtti szótagja megkapja a nyomatékot akkor is, ha nem kéri. Ez nem egy kiragadott különlegesség, Mikee szinte minden sorában fontos szerepet játszik.

A probléma akkor van, ha teljesen eltérőek az ütemtagolások, és akkor a legkritikusabb, amikor a rím nem szó elején kezdődik.

Nálunk hat hang a zenét átjárja,
mi az éterbe írunk nem a bértáblára.

(Rimbiózis: Stylekarate)

Hallhatjuk a kellemetlenül erősen hangsúlyozott szóvéget a hívórímben, amelynek okára fény derül, amint a válaszrím 4 szótagos, egy szót alkotó ütemegységét halljuk. Itt tehát Lx24 előre tudta, hogy mi lesz a válaszrím, ennek érdekében leválasztotta a rímelő 4 szótagot, hogy az egy ütemként tudjon összecsengeni a bértáblára szóval.

Jó példa az azonos ütemtagolódással megvalósuló magas rímminőségre Aza mondanivalót tekintve az én lelkivilágomtól igen távol álló Hot 16-je, vagy Gege Külvárosi éje (bár utóbbi gyönyörű képeihez erősnek érzem az efféle csengés-bongást).

Külön pontot nem szentelek annak, mikor olyan szavakat csengetnek össze, amelyek értelmileg is egymáshoz közel állnak, vagy szinte azonosak. Ezek a rímek annyival gyengébbek a különböző értelmű szavakénál, mint a többjelentésű szavakkal való szóviccelés az azonos alakúakkal történőnél.

Kickbox vagy jiujitsu, nem értek hozzá,
De ha szövegekről van szó, faszom, nem értek hozzám.

(Mikee: Szövegó)

Meg annak sem, mikor teljesen eltérő mássalhangzók rombolják az akusztikus élményt.

3.Öncélú

Ez az, amit már többször is leírtam. A rím nem növeli a szövegben rejlő közlést, hanem terjengősségével és túlmisztifikáltságával csökkenti.

A jóság tehát az lenne, ha a rím ezeknél az előadóknál visszakapná azt a szerepét, ami valójában: egy olyan formai eszköz, amely egyes hangokat egymással összekapcsolva többletjelentést ad nekik, megnöveli a szöveg esztétikai értékét.

A bejegyzés trackback címe:

https://trendal.blog.hu/api/trackback/id/tr908206676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.12.30. 11:06:14

Ha két szótagos rímekkel meg lehet őrizni a közlés koherenciáját és a tartalmi közlésértéket akkor 6 szótaggal is meg lehet, csak úgy nehezebb. :) De ha nehéz dolgot jól csinálsz, az nem rosszabb mint ha könnyebbet csinálsz jól. Az időmértékes verselésben a szövegek minden egyes szótagját "sújtja" a formakényszer, nem csak bizonyos rímhelyzetbe tett - többnyire - sorvégeket, mégse fikázza érte senki Homéroszt meg Janus Pannonius meg Radnóti hexametereit. A Lynxtől kiragadott példákat szerintem nem teszi rossz rímmé az hogy nem csak hím- vagy nőrímes szótagmegfelelések vannak, hiszen egy 5 szótagos rímben egy időtartam-elkülönbözés alig feltűnő, pláne ha a cikkíró által sztendernek feltételezett, a sorzáró egy-két szótagban levő rímhelyzet tisztán cseng. Itt amúgy is önellentmondásba kerül a szerző hiszen eddig a túlzottan kicsiszolt forma és a túlzó rímek ellen érvel ami elnyomhatja a tartalmat, itt meg leértékeli az asszonánc rímet (amit pl. Arany János számos írásában védelmébe vesz) mondván hogy nem cseng neki elég kimódoltan ezért rossz rím, és rossz megoldás. A rímelési trendek változnak és ezt durva leegyszerűsítés pusztán az Akkezdet phiaira visszavezetni.

"Mivel a rapszöveg ritmikai rendezettségét az alatta lebzselő zene adja, nem szükséges, hogy a hagyományos értelemben metrummal rendelkezzen (így a szakirodalmi definíciók szerint nem is vers, csupán rímes prózai költemény), tehát az egyetlen formai kifejezőeszköz, amivel villogni lehet, az a rím." - Kíváncsi lennék milyen szakirodalomra hivatkozik. Én nem ismerek olyat ami egyértelműen definiálja a verset, de olyat meg pláne nem, ami tévesen a metrum meglétével (ha ezen az ütemhangsúlyos, vagy formai ritmust értjük) azonosítaná. Az meg nagy tévedés, hogy ha ilyen fajta ütemtagolódás nincs, akkor csak a rím marad, mint formai eszköz. Retorikai alakzatok, és szóképek egész tárháza áll még rendelkezésre formai eszköz gyanánt.
Érdemes elolvasni Kosztolányi vagy Weöres esszéit a rímről illetve a formáról, ami szerintük nem pusztán korlát, de éppen hogy szabadságot is ad a költőnek és egyfajta támaszt.
A rap rímkényszerét inkább annak tudom be, hogy a rap felismerte, hogy önmagában is képes zenévé, zeneivé válni. A konvencionális eszközök a szöveg zeneiségének erősítésére korábban valóban az időmértékes metrum kidolgozottsága (pl. Áprily - Március), vagy épp a dalszerű ütemhangsúlyos lüktetés volt (felező 8-asok vagy 12-esek népdalszerű zsánerképekben), de a rap egy újféle utat talált ehhez, ami a hosszú kidolgozott rímekben áll. Ez egy új útja a verszenének és a zenei hangzásnak, ami a rapnek jól áll, hiszen egy zenére mondott szövegről beszélünk, ami akkor jó, ha önmagában is zenei, egy szólamává válik a zenei összhangzatnak, nem pedig egy dallamra ráolvasott versként funkcionál.
A rímkényszer persze rengeteg veszélyt rejt magában ez kétségtelen, és valóban néhol jogosak a cikk aggályai, az ütemhangsúlyos inkompatibilitás (bár bizonyos esetekben az anaklázis akár jelentésképző erővel is bírhat), vagy a tartalmi közlés túlegyszerűsödése nem jó irány, de nem is szükségszerű. Ahogy az AKPH lemezen, vagy Gegénél, vagy számos Rímbiózis számban a formai virtuozitás mögül nem kopik ki a mondanivaló, úgy más rap számokban sem szükségszerű hogy megtörténjen. Ez egy új irány, nem érdemes egészében elvetni, szerintem, pusztán mert akadnak félig sikerült, vagy elhibázott példák is a mai magyar rap korpuszban, hiszen telitalálatokra is legalább ennyi példát lehetne citálni.

Wolf Roland 2015.12.30. 11:30:18

Előttem szólókat olvasva felvetődött bennem egy kérdés. Vajon mennyire megy, vagy ment veszendőbe az egyéniségek kifejeződése az imént megfogalmazott "irányzat" velejárójaként?

2015.12.30. 16:06:12

@Wolf Roland: Az egyéniségek kifejeződésének sikerességén vagy sikerületlenségén valóban érdemes elidőzni, ha ez alatt az eredetiség kibontakozását értjük. De pusztán egy kialakult műfaji sajátosság miatt nem érdemes szerintem félteni az egyéniséget. Mint ahogy mondjuk egy novellának, vagy egy drámának is megvannak a sajátosságai, úgy aki novellát vagy drámát ír, az akarva-akaratlanul hozzákapcsolódik egyfajta nyelvi-szövegszerkezeti hagyományhoz, de ha jól csinálja nem veszti el az eredetiségét, pusztán azért mert mondjuk a novella műfaján belül marad. Mára a rap zenében a hosszú összecsengések, és a formai virtuozitás komoly hagyománnyal bír (és ez nem Magyarországon alakult ki, és nem az AKPH-val kezdődött), és a rap hallgatók szeretik ezt a zenei hangzást, élvezik a nyelvi bravúrokat. Talán épp ez által is különbözik el rapszöveg a hagyományos verstől. Születnek kevésbé rímközpontú rapszámok is ma is, és az is rap marad, és magam is azt gondolom, hogy aki nem uralja eléggé a szövegét ahhoz, hogy a rímkényszer össze ne döntse azt, azt bánjon takarékosabban a formai truvájokkal, de aki a rímeken keresztül építi a flowját, a szöveg zeneiségét és lüktetését, annak minden szótagra figyelnie kell, hogy mikor és hogyan kerül rímhelyzetbe, és mikor és miért nem. Érdemes összevetni egy Killakikittet meg egy DSP-t mondjuk. Mindkettő szereti a minőségi és hosszú rímeket, de mégis olyannyira más produktumokat mutatnak fel, hogy összehasonlítani is nehéz lenne őket.
A rím mint formai szervező erő nem feltétlen káros jelenség a műfajon belül, de hozzáteszem, hogy a költészetben is ez egy régi vita. T.S.Eliot is óva intette a költőket a túlzott rímközpontúságtól, de Kosztolányi például valósággal beleszeretett a rímekbe. Emellett még majdhogynem végtelen lehetősége nyílik egy szerzőnek/előadónak, hogy eredetit és újszerűt alkosson. Ha a rímközpontú szövegeket a hazai rap műfaji fősodrának tekintjük, és valaki az eredetiségét abban leli meg, hogy rímtelen, vagy kevésbé rímvezérelt rappet ír, akkor hajrá, biztosan egy izgalmas vállalkozás az is, én meghallgatnám. :) De szépen kidolgozott hosszú rímekkel felépített szövegeket írni, érdemi tartalmi közlésekkel komoly feladat, épp ezért izgalmas kihívás és amennyiben sikerül élvezetes hallgatni való. :) Önmagában ez a jelenség nem fenyegeti szerintem sem az eredetiséget, sem a minőséget. Sőt, talán éppen hogy új kapukat nyit számára. ;)

Oriza Triznyáák 2015.12.31. 00:46:44

@Artone:
„Ha két szótagos rímekkel meg lehet őrizni a közlés koherenciáját és a tartalmi közlésértéket akkor 6 szótaggal is meg lehet, csak úgy nehezebb.”

Ezzel nem vitatkozom, de ha ez a szemlélet azt állítja, hogy a megírni kívánt rím minősége (hossza és tisztasága) egyenesen arányos azzal a költői képességgel, amellyel minimum rendelkeznie kell az írónknak ahhoz, hogy tartalmilag koherens szöveget dobjon így össze, akkor az én következtetésem az, hogy a helyenként eléggé erőltetett szórend és szóhasználat ennek a bizonyos képességnek az ehhez a bravúrhoz szükséges szintje nincs meg, és sokszor csak egy formai virtuozitás marad, amivel jó villogni.
Magyarul meg lehet csinálni, de tapasztalataim szerint a mondanivaló rovására megy. Számomra sokkal progresszívebbnek tűnik az a szövegalkotás, ami Gege Borító LP-jét jellemzi a rengeteg képpel meg utalással.
Egysíkúvá válik maga a költői attitűd is, ha ekkora hangsúlyt kapnak a rímek.
„ Az időmértékes verselésben a szövegek minden egyes szótagját "sújtja" a formakényszer, nem csak bizonyos rímhelyzetbe tett - többnyire - sorvégeket, ”

Az időmértékes vers deákos (antik) tradíciói nem véletlenül maradtak meg így, rímtelenül. Egyrészt ezekben sem minden szótag kötött, másrészt azzal, hogy nincs rím, óriási szabadságot kapsz. Ha írtál már rím nélküli mértékes sort, tudod. Attól még, hogy ott minden szótagnál van valamilyen szintű kötöttség, nem lesz nehezebb aszklépiadészi strófát írni, mint olyan szöveget, amiben a szótagok kétharmada rímel. Merthogy az sem mindegy, mekkora a választék, amiből összerakod a rendszert. Ha kombinatorikával kiszámolnánk, hogy mekkora eséllyel rímel véletlen két szótag és mekkora eséllyel illeszkedik a metrumba (ami ugye kétállású [rövid/hosszú] választás), biztos vagyok benne, hogy a _minden_egyes_szótagra_érvényes szabályosság ellenére is kisebb a kötöttsége a mértékes versnek, mint a csuparím prózának. Remélem, ez érthető volt.
A nyugat-európai időmértékes verselés pedig olyan szintű szabadságot enged meg, hogy ott aztán tényleg nincs minden szótagnak kötött időértéke, így a rím mellett is elfér a metrum. Jambusi verselésünk is megtűr jambus mellett spondeust, choriambust, anapesztust, pirit, meg gyakran trocheust is.
A leoninus meg szórványjelenség a magyar lírában, nem is véletlenül.
„A Lynxtől kiragadott példákat szerintem nem teszi rossz rímmé az hogy nem csak hím- vagy nőrímes szótagmegfelelések vannak, hiszen egy 5 szótagos rímben egy időtartam-elkülönbözés alig feltűnő, pláne ha a cikkíró által sztendernek feltételezett, a sorzáró egy-két szótagban levő rímhelyzet tisztán cseng. Itt amúgy is önellentmondásba kerül a szerző hiszen eddig a túlzottan kicsiszolt forma és a túlzó rímek ellen érvel ami elnyomhatja a tartalmat, itt meg leértékeli az asszonánc rímet (amit pl. Arany János számos írásában védelmébe vesz) mondván hogy nem cseng neki elég kimódoltan ezért rossz rím, és rossz megoldás.”

Ez nem önellentmondás, mert egyrészt a túlzottan kicsiszolt forma ellen nem általánosságban érveltem (ezért értelmetlen elvárni, hogy az asszonáncot pártoljam), sokkal inkább a rímek túlzott terjedelmessége ellen. Az asszonánc fogalmába pedig nem fér bele az időmértékes inkompatibilitás, Arany sem mondott ilyet soha, versében példát is elvétve találsz rá, csak a mássalhangzók nagyobb mértékű differenciájával szemben volt toleráns. Az egyébként kiváló Lx24 ilyen soraiban pedig az a bosszantó, hogy az ilyen „kicsit” rímelő szótagok csak azt a görcsös szándékot érzékeltetik, hogy legyen meg a 4-5 szótag, mert az úgy jó. És szerintem lehet érzékelni a döccenést, így számomra legfeljebb díszként funkcionálnak a rím azon részei.

„A rímelési trendek változnak és ezt durva leegyszerűsítés pusztán az Akkezdet phiaira visszavezetni. ”

Erre nincs mentségem, elég sablonosan vázoltam föl.

A versminimum fogalmát (kritériumait) elég sokan leírták már, főleg a Kecskés-Szilágyi duó munkálkodott rajta, de máshol is olvastam róla.
Kecskés András: A magyar vers hangzásvilága, Szuromi Lajos: A szimultán verselés (de talán a Verstan az iskolában címűben is írja), Szilágyi Péter-Szuromi-Kecskés: Kis magyar verstan, Hegedüs Géza: A költői mesterség

Oldalszámokat lusta vagyok írni, de idézek is, ha szükséges.
A vers akusztikus vagy értelmi elemekből felépülő, ezek ritmikus rendezettségét érvényesítő forma. Szarrá lehetne részletezni, de ennek a fogalomnak így van értelme. Ha nem definiáljuk a verset, akkor az egy olyan ködös fogalom lesz, mint amilyen a közgondolkodásban is. Nincs értelme, ha versnek tekintjük a líra egy apró sajátságát (rím) viselő szöveget. Az olyan lenne, míntha ünnepi ruhának tekinteném a melegítővel és pólóval hordott nyakkendős öltözetet. Bár nem állítottál ilyet, azt hiszem.

Az hülyeség volt, hogy azt írtam (ha írtam ilyet), hogy a metrum a feltétele a versnek. Léteznek ametrikus versek is, pl a bibliai zsoltárok, Ady költészetének jó része, de ezek is érvényesítenek valamilyen ismétlődést.

benke_x · http://benkebusto.blogspot.com/ 2016.01.03. 15:00:06

Értelmes írás, viszont az oka annak függvényében kissé érthetetlen hogy az előadók saját szájízük szerint azt csinálnak amit akarnak (valami ilyesmi a költői szabadság), a visszaigazolást a közönség adja (meghallgatások száma, kritikák, a szakmában elért ríszpekt stb.). A kritikádnak abszolút létjogosultsága van, a gondolkodástól jut előre a műfaj. Ők a rímtechnikájukat választják meg, míg te írásod stílusát. Előbbi innovatív, újszerű így kritizálható, míg tiéd modoros és egysíkú megközelítésű, így szintén kritizálható.
12 éve követem a magyar UG rapzenét, elvitathatatlan az általad felsorolt előadók fejlődése mint rímtechnikailag, mind mondanivaló tekintetében. Amerikai trendek vannak, melyeket kis fáziskéséssel lekövetünk, nem csak mi, a Nyugat-Európa legelismertebb hiphop előadói is. A tengerentúlon instrumentális vezérfonal változás történt (pl. a Re-Up Gang legújabb alapjai) és szövegvilág tekintetében is ez a fajta humorra építő, rövid és ütős sorok jelentek meg. Nem olvasunk már 25000 karakteres blogposztokat, hanem helyette már az instagram is vizuális kielégülést okoz a maga lebutított formájában, úgy a rap zenében is tapasztalható ez a gyors információátadási motiváció. Ezt nem versszakmailag kell értékelni, mert úgy felszínes, hanem kontextusában az azt körülvevő "világgal" együtt.

Líroz 2016.01.03. 23:53:43

"Lelkiismeretem
tiszta, hiszen
veszem a tiplit
asszed nincsen
ennek esze, hisz ez
mindig csak szív
tiszteletem teszem
tolvaj nyelven:
kasta la vista
ingyen eszem-
iszom-baszom, Pesten
csakis ez dív
mert: kicsi a stíl"

Ha jobban megnézzük... így szerintem, nem csak egy szótagos rímek találhatóak a "sor"-ba. Ráadásul így minden páratlan "sor" 5-6 szótagos, illetve minden páros 4... A "tiplit" és "hisz ez" asszonánc... bár a "hisz ez"-ből lehetett volna "hiszen" is, noha akkor szóismétlés lett volna... (a "vista" ugye rímel a "tiszta"-ra)

Amúgy az egész Újonc szöveg a tolvajlásról szól.

Úgyhogy szerintem egy kicsit jobban kellett volna vizsgálnod. :)

Arnauld 2017.07.26. 15:08:17

Örülök a cikknek, hogy van, aki foglalkozik ezzel a tematikával.

Minden rímtípusnak meglehet a maga létjogosultsága, a szerző által kárhoztatott, nagyfokú mássalhangzó-eltérést fölvonultató „halvány” rímről például külön megemlékezik a Wikipédia:

„Dolák-Saly Igazságos Izom Tiborról szóló sorozatában alkalmazott rímekben a mássalhangzók ilyen nagy mértékű eltérése groteszk hatást kelt.”

Azaz máris alkalmas valamire: groteszk hatás keltésére. Vagyis ha ilyen hatást szándékozom elérni, jó lesz nekem ez az „alig” rím.

Helyénvaló a felvetés, hogy a közlendőnek, az atmoszférának illik néminemű befolyást gyakorolnia a rímelésre; Puzsér épp joggal kritizálta Geszti forma és tartalom közti disszonanciáját – az sem törvényszerű ugyanakkor, hogy egy anyagi nyomorról szóló rapszöveg nem élhet parádés rímmel:

„Dühödben azt kérdezed: „Sátán, mért nem viszel le?”,
Utána meg: „Uram, adj egy kis pénzt élelmiszerre.”

Ennél legnyűgözőbben csengő rímet nehéz elképzelni, mégsem éreztem egy pillanatra sem, hogy a rím túl mennyei a sötét, nyomasztó témához. Pedig igen, akár lehetne komolytalan(ító), más esetekben (pl. Geszti).

Én kedvelem a sok szótagos rímelést, és Mikee Mykanicet ezért a hangzásért hallgatom (nem a gusztustalan, altesti szövegvilágáért), szívem mélyén azonban igazi rímnek csupán azt tartom, amelyben a rímelő felek vagy szófajilag elütnek egymástól, vagy legalább másként vannak toldalékolva.

Egy „fúrni – szúrni” párost, hiába úgynevezett tiszta rím, én nem is tekintek rímnek – ilyesfélét könnyű. Ezek nem sokkal leleményesebbek a ragrímnél, mely (szerintem) nem is rím, hanem a szóismétlés kategória.

A „mért nem viszel le” tagmondat ellenben négy különböző szófajú szóból áll, amelyek abban a korrelációban is különbözőek, hogy mind a négyük eltér a válaszrím – ráadásul ragozott – szófajától („élelmiszerre”). Ez ügyes! Ez már rím a javából.

Mindazonáltal egy lelki kiúttalanságot, elveszettséget, szétesést megelevenítő versben adott esetben a fönt említett gyöngécske rímtípus lehet az optimális választás.
süti beállítások módosítása